Landscape with MAX


شرح بالعامية المصرية

-->

طريقة الرندر للملفات الثقيلة والمحتوية علي عدد كبير من الـــــ Faces & Objects الاول طبعا اي شئ في الملف لازم يكون Mesh علشان نقدر نعمل فيه الاتي شرحه حيث ساشرح هنا اذا اردت ان تضيف مثلا شجرة من الـــ Evermotion ولتيتم ضبتها مع بعض خطوة خطوة ليعمل الملف جيداً ومن دون أن يغلق او يخبرك بأن الذاكرة قد نفدت قدرة احتمالها.
الفكرة بصفة عامة هي :-
اننا اذا اردنا عمل لاند سكيب/إخراج لمشروع وتم وضع فقط شجرتين أو ثلاثه ستجد الجهاز أصبح بطئ جداً وطبعا لو تم عمل رندرستجد نتيجة ليست بالجيدة وذلك لان الماكس بيرندر الـــ Faces، وكل ما كثر عددها قلت السرعة وزاد استخدام الذاكرة.

و
هنا سنجعل الماكس يرندر كل Face علي حده ولكن في نفس الملف وبدون ان يتغير الملف حتي لو عندك مليوني Face هيرندر برده بس طبعا الوقت هيطول برده بس الهدف هو ان يعمل الملف من دون أن يغلق أو يفسد.


الخطوة الاولي :
عمل Merge للملف الشجره داخل ملف العمل الخاص بك.

397035_Shop Hot & Cheap Cell Phone Watches With Free Shipping 468*60 Banner
-->

237641_Get your Twilight Saga/Breaking Dawn gear and Save 15% on orders $40 or more!
الخطوة التانية :
اول ما يتم ادراج للشجره تلقائيا الماكس بيكون ماسك كل مكوناتها فاضغط علي حرف Z في الكي بورد هتجيلك الشجره في وسط الشاشة – لو لم يتحقق ذلك اضغط مرتين متلاحقتين ثم بعد ذلك اضغط عليها بــــ Right click واذهب الي
Vray mesh export .



الخطوة الثالثة :
ستظهر لك شاشة اختار فيها الملون باللون الاحمر وهو ما معناه انك ستخرج كل Object علي حدة بالماتريل الخاص به علشان يترندر في ملفك كل واحد لوحده.
واختار المكان الذي سيخرج لك الماكس الملفات فيه ويفضل انه يكون مكان ملف العمل الاساسي لانك اذا حركت الملفات دي من مكانها وقفلت الماكس وفتحته تاني مش هترندر لانه مش هيعرف يجيب المكان بتاعها فحافظ عليها مع الملف بتاعك الاصلي بدون تغيير فيها.



Pens.com:  Promote your business with custom imprinted products!



الخطوة الرابعة :
بمجرد ما تدوس اوك هيتحول لون الشجره الي الرمادي ويصبح كل Object فيها زي ما يكون External reference مع الملفات اللي خرجها ليك الماكس حيث اذا كانت الشجرة من تلات قطع افتح المكان اللي اخترته سابقا هتلاقي التلات قطع بتوع الشجرة موجودين فيه بنفس الاسامي بتاعتها ، والماكس هيوضحلك ده في خانة Modifier list كما هو موضح.   يفضل بعد كل شجرة او عربيه تخلصها كده بالمنظر ده تعملها جروب كي لا تفقدها اذا حبيت تحركها او تنسي قطعه منها ولا حاجه.
نصيحة // بعد لما تخلص الملف بتاعك وترندر احفظ ملفك واعمله Archive وذلك للحفاظ عليه وعلي كل مكوناته التي اخرجناها زي العربيات والشجر والماتريال علشان تقدر تحركة علي الهارد ديسك وقتما تشاء.

47238_PUMA soccer: Love Equals Football. Shop Puma.

Categories:

Leave a Reply